Γιώργος Χριστόπουλος: Η αποκωδικοποίηση των μέτρων στήριξης των πληγέντων από τις καταστροφικές πυρκαγιές, σύμφωνα με την ΠΝΠ.
Πυρετωδώς εργάζεται η ομάδα στην ΑΑΔΕ για την ανάπτυξη της ειδικής πλατφόρμας «arogi.gov.gr» (άρθρο 9), που σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να ανοίξει την Τετάρτη 18 Αυγούστου.
Οι πολίτες, μέσω των κωδικών τους του TAXISNET θα καταθέτουν, με υπεύθυνη δήλωσή τους, για κάθε ακίνητο, κατοικία ή επαγγελματικό, την έκταση της ζημίας που έχει υποστεί.
Στην αρχική φάση σύμφωνα με δήλωση από στέλεχος του Υπ. Οικ. δεν θα εμπλακούν οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί, καθώς θα είναι μια αίτηση, του πληττόμενου η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986, ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της. (Σημ. μη το δένετε παρακαλώ αυτό, ώσπου να επιβεβαιωθεί!). Μέσω της αίτησης αυτής οι δικαιούχοι θα μπορούν να δηλώσουν την έκταση της ζημιάς που έχει υποστεί κάθε ακίνητο, από τις πρόσφατες φωτιές που έπληξαν τη χώρα.
Ο σχεδιασμός προβλέπει τα πρώτα ποσά να εκταμιεύονται προς τα τέλη Αυγούστου σύμφωνα με τις υπεύθυνες δηλώσεις των ίδιων των επιχειρηματιών.
Η καταβολή των αποζημιώσεων θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις:
Η παροχή προκαταβολής από τα τέλη Αυγούστου έως την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, μέσω μιας απλής διαδικασίας, με την υποβολή αίτησης από τους πυρόπληκτους.
Το επιπλέον ποσό για Στεγαστική Συνδρομή θα καταβληθεί στους δικαιούχους, αφού ολοκληρωθεί η επίσημη καταγραφή των ζημιών από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης του φακέλου, ενώ σε περίπτωση που δεν υποβληθεί φάκελος ή προσδιοριστεί μικρότερο ύψος ζημίας σε σχέση με την προκαταβολή, η διαφορά θα λογιστεί από τη φορολογική αρχή ως αχρεωστήτως καταβληθείσα.
Θα επανέλθουμε και πάλι, αλλά θα έλεγα να εφιστούμε την προσοχή των πληγέντων ιδιοκτητών για επακριβή δήλωση των ζημιών δεδομένου ότι θα πρέπει στη συνέχεια να υποβάλλουν φάκελο τεκμηρίωσης της αποζημίωσης που ζητούν, που θα ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες, με σοβαρές συνέπειες σε περίπτωση ανακρίβειάς της.
Εφάπαξ έκτακτη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης για κτιριακές εγκαταστάσεις και κατοικίες φυσικών ή νομικών προσώπων, έναντι στεγαστικής συνδρομής (άρθρο10 και 12)
Πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής
1ον Επιχειρήσεις φυσικά και νομικά πρόσωπα και πληγείσες νομικές οντότητες |
|||
Α. Για ζημιές σε Επαγγελματικές κτιριακές εγκαταστάσεις:
(κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών και των κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων).
|
βαριές βλάβες
(Οι κτιριακές εγκαταστάσεις επικίνδυνες για χρήση. Δεν μπορεί να δουλέψει η επιχέιρηση που στεγάζεται) (Δεν επιτρέπουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας)
|
σοβαρές βλάβες
(Οι κτιριακές εγκαταστάσεις προσωρινά ακατάλληλες για χρήση) |
ελαφρές βλάβες,
(Στις κτιριακές εγκαταστάσεις μπορεί να δουλέψει η επιχείρηση) (δεν καθιστούν αδύνατη την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας) |
14.000 ευρώ | 8.000 ευρώ, | 3.000 ευρώ | |
Β. Για υλικές ζημιές σε στοιχεία ενεργητικού:
(εξοπλισμός, πρώτες ύλες, εμπορεύματα, μέσα παραγωγής, συμπεριλαμβανομένων εγγείου κεφαλαίου και αποθηκευμένων προϊόντων, φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, κινητές μονάδες στέγασης ζώων) |
8.000 ευρώ |
4.000 ευρώ |
2.000 ευρώ |
Γ. Για αγροτικές εκμεταλλεύσεις
(που έχουν υποστεί υλικές ζημιές σε πολυετείς καλλιέργειες)
(δεν έχουν υποστεί υλικές ζημιές στις εγκαταστάσεις τους ή δεν έχουν εγκαταστάσεις) |
ανά αγροτική εκμετάλλευση
(για καλλιέργειες, στις οποίες έχουν πληγεί εκτάσεις άνω των 50 στρεμμάτων).
|
ανά αγροτική εκμετάλλευση
(για καλλιέργειες, στις οποίες έχουν πληγεί εκτάσεις 10 έως 50 στρεμμάτων).
|
ανά αγροτική εκμετάλλευση
(για μικρότερες καλλιέργειες). |
4.000 ευρώ | 2.000 ευρώ | 1.000 ευρώ | |
1. Το συνολικό ποσό πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής ανά δικαιούχο δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 120.000 ευρώ.
2. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση (περίπτωση Α) παρέχεται για ζημιές σε ιδιοκτησίες φυσικών και νομικών προσώπων, όπως αυτές προκύπτουν από την τελευταία δήλωση περιουσιακής κατάστασης (έντυπο Ε9) και δεν δύναται να υπερβαίνει το 80% της κατά πλήρη κυριότητα αξίας του ακινήτου, όπως αυτή υπολογίζεται για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας και, σε περίπτωση ψιλής κυριότητας, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της ψιλής κυριότητας. 3. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση (περίπτωση Α ) χορηγείται σε ιδιοκτήτες των κτιριακών επαγγελματικών εγκαταστάσεων που επλήγησαν από τα φαινόμενα του άρθρου πρώτου, εφόσον η κτιριακή εγκατάσταση δεν ήταν εγκαταλελειμμένη και, στην περίπτωση που πρόκειται για ακίνητο ιδιοκτησίας της επιχείρησης, εφόσον η επιχείρηση που επλήγη είναι ενεργή στο μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Οι ιδιοκτήτες εγκαταλελειμμένων κτιρίων δεν δικαιούνται την έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση. 4. Την έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση (περίπτωση Β και Γ) δικαιούνται οι επιχειρήσεις και οι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών, κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων, που επλήγησαν από τα φαινόμενα του άρθρου πρώτου με την προϋπόθεση ότι είναι ενεργές στο μητρώο της ΑΑΔΕ. 5. Για τη χορήγηση της ενίσχυσης, υποβάλλεται αίτηση, η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75) ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr». 6. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) η παραπάνω αίτηση (της παρ. 6 του άρθρου 10), υποβάλλεται από τον καθένα χωριστά και χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό ιδιοκτησίας του καθενός.
7. Η πληρωμή των δικαιούχων διεκπεραιώνεται με μόνη την υποβολή της αίτησης και το ποσό καταβάλλεται στον δικαιούχο από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, στον λογαριασμό IBΑΝ, όπως αυτός έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο στην ΑΑΔΕ και βαρύνει τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων. 8. Οι ενισχύσεις προς επιχειρήσεις χορηγούνται βάσει των Κανονισμών (ΕΕ) 651/2014, 702/2014 και 1388/2014, πληρουμένων των προϋποθέσεων που τίθενται σε αυτούς. 9. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ για θέματα αρμοδιότητάς της, δύναται να καθορίζονται οι τεχνικές λεπτομέρειες και τα ειδικότερα ζητήματα για το περιεχόμενο, την υποβολή της αίτησης, τη διαδικασία και τον τρόπο πληρωμής, την εφαρμογή του ν. 4624/2019 (Α’ 137) και του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ΕΕ L 119), για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών, επιπλέον στοιχεία ή δικαιολογητικά που τυχόν θα απαιτηθούν κατά περίπτωση, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
|
================================================================================
2ον Κατοικίες και λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης (άρθρο 10 και 11) | |||
Α. κατοικίες και λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν πληγεί από τα φαινόμενα του άρθρου πρώτου, παρέχεται στους, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, ιδιοκτήτες και ανέρχεται:
|
βαριές βλάβες
(που τα καθιστούν επικίνδυνα για χρήση),
|
σοβαρές βλάβες
(σοβαρές βλάβες που τα καθιστούν προσωρινά ακατάλληλα για χρήση)
|
ελαφρές βλάβες,
(δεν τα καθιστούν ακατάλληλα για χρήση) |
14.000 ευρώ | 8.000 ευρώ, | 3.000 ευρώ | |
Β. Εφάπαξ έκτακτη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης φυσικών προσώπων για αποζημίωση οικοσκευής
|
6.000 ευρώ |
4.000 ευρώ |
2.000 ευρώ |
1. Την έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση (της περίπτωσης Α), δικαιούνται οι ιδιοκτήτες ακινήτων τόσο για την κύρια όσο και για τις δευτερεύουσες κατοικίες που είτε ιδιοχρησιμοποιούνται, είτε μισθώνονται σε τρίτους.
2. Για τη χορήγηση της ενίσχυσης, υποβάλλεται αίτηση, η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75), ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr». 3. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) η αίτηση (της παρ. 6 του άρθρου 11) υποβάλλεται από τον καθένα χωριστά και χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό ιδιοκτησίας του καθενός. 4. Η πληρωμή των δικαιούχων διεκπεραιώνεται με μόνη την υποβολή της αίτησης και το ποσό καταβάλλεται στον δικαιούχο από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, στον λογαριασμό IBΑΝ, όπως αυτός έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο στην ΑΑΔΕ και βαρύνει τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων. 5. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση για οικοσκευές (περίπτωση Β) χορηγείται στα φυσικά πρόσωπα που χρησιμοποιούν ακίνητα, ως κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία, η οποία έχει πληγεί από τα φαινόμενα του πρώτου άρθρου και είναι πλήρεις κύριοι ή επικαρπωτές ή μισθωτές, με εξαίρεση τους μισθωτές των βραχυχρόνιων μισθώσεων. 6. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός ιδιοκτητών με πλήρη κυριότητα ή περισσότερων του ενός επικαρπωτών, η αίτηση της παρ. 5 υποβάλλεται από καθένα και χορηγείται ποσό ενίσχυσης, ανάλογα με το ποσοστό πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας του καθενός. 7. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός μισθωτών, η αίτηση της παρ. 5 υποβάλλεται από τον μισθωτή που αναφέρεται πρώτος στη Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας που έχει υποβληθεί για τη σχετική μίσθωση, στον οποίο και χορηγείται το ποσό ενίσχυσης. 8. Ειδικά για τις οικοσκευές μισθωτών ακινήτων, η χορήγηση γίνεται με βάση την αίτηση που υποβάλλει ο εκμισθωτής για το ακίνητο αυτό, υπέχοντας σχετική υποχρέωση. 9. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ για θέματα αρμοδιότητάς της, δύναται να καθορίζονται οι τεχνικές λεπτομέρειες και τα ειδικότερα ζητήματα για το περιεχόμενο και την υποβολή της αίτησης, τη διαδικασία και τον τρόπο πληρωμής, την εφαρμογή του ν. 4624/2019 (Α’ 137) και του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ΕΕ L 119), για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών, επιπλέον στοιχεία ή δικαιολογητικά που τυχόν θα απαιτηθούν κατά περίπτωση, κυρώσεις, οι αρμόδιες για τον έλεγχο και την επιστροφή υπηρεσίες, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. |
================================================================================
Λοιπές ρυθμίσεις της ΠΝΠ:
- Οικονομική ενίσχυση για τραυματισμό (άρθρο 13)
Χορήγηση εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης 6.000 ευρώ σε άτομα που υπέστησαν τραυματισμό λόγω των πυρκαγιών, και νοσηλεύτηκαν για χρονικό διάστημα άνω των σαράντα οκτώ (48) ωρών ή εξακολουθούν να νοσηλεύονται σε νοσοκομεία.
Αρμόδιος φορέας για τη χορήγηση της εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης της παρ. 1 είναι ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ).
Σε περίπτωση που τα άτομα, τα οποία υπέστησαν τραυματισμό απεβίωσαν, χωρίς να υποβάλουν αίτηση για την εφάπαξ οικονομική ενίσχυση της παρ. 1, η οικονομική ενίσχυση καταβάλλεται στον ή στην σύζυγο του αποβιώσαντος δικαιούχου ή στο πρόσωπο, με το οποίο είχε συνάψει σύμφωνο συμβίωσης. Σε περίπτωση που κατά τον χρόνο θανάτου του δικαιούχου δεν υφίσταται γάμος ή σύμφωνο συμβίωσης, η ανωτέρω οικονομική ενίσχυση καταβάλλεται στους κληρονόμους του, σύμφωνα με τις διατάξεις περί κληρονομικής διαδοχής.
- Συμψηφισμός και επιστροφή ποσών έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης σε φυσικά και νομικά πρόσωπα (άρθρο 14)
Η ενίσχυση του άρθρου δέκατου (Εφάπαξ έκτακτη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης για κτιριακές εγκαταστάσεις και κατοικίες φυσικών ή νομικών προσώπων, έναντι στεγαστικής συνδρομής) συμψηφίζεται με τη στεγαστική συνδρομή, όπως αυτή καθορίζεται μετά την υποβολή φακέλου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών για την οριοθέτηση της πληγείσας περιοχής και τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής.
Σε περίπτωση που δεν κατατεθούν αίτηση και φάκελος για στεγαστική συνδρομή ή ο αιτών δεν κριθεί δικαιούχος μετά την εξέταση του φακέλου από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ή το ποσό στεγαστικής συνδρομής, όπως αυτό θα καθοριστεί από την τελευταία, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο δικαιούχος, σύμφωνα με το άρθρο δέκατο, τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης ή το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της στεγαστικής συνδρομής, κατά περίπτωση, επιστρέφεται εντόκως στο Ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Ειδικά για τις επιχειρήσεις, το συνολικό ποσό ενίσχυσης ή το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της στεγαστικής συνδρομής, κατά περίπτωση, επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ.
Η ενίσχυση του άρθρου δωδέκατου (Εφάπαξ έκτακτη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, έναντι επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών) συμψηφίζεται με την επιχορήγηση για την αντιμετώπιση ζημιών του ν. 4797/2021 (Α΄ 66). Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί φάκελος ή ο λαβών την ενίσχυση δεν κριθεί δικαιούχος από τις αρμόδιες επιτροπές κρατικής αρωγής ή το ποσό της επιχορήγησης, βάσει της εκτιμώμενης ζημίας, όπως αυτή θα καθοριστεί από τις αρμόδιες επιτροπές κρατικής αρωγής, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο δικαιούχος, σύμφωνα με το άρθρο δωδέκατο, τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης ή το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης επιχορήγησης, κατά περίπτωση, επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν, εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ.
- Αφορολόγητο και ακατάσχετο των ενισχύσεων προς τους πληγέντες (άρθρο 15)
Η οικονομική ενίσχυση των άρθρων δέκατου έως δέκατου τρίτου που καταβάλλεται στα πληγέντα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή τις πληγείσες νομικές οντότητες, επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς που περιέρχονται ή περιήλθαν, προσωρινά ή μόνιμα, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των φαινομένων του άρθρου πρώτου, ορίζεται ως αφορολόγητη, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
- Απαλλαγές από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) – Τροποποίηση του ν. 4223/2013 (άρθρο 16)
Στο άρθρο 3 του ν. 4223/2013 (Α’ 287), μετά την παρ. 7Α προστίθεται παρ. 7Β, ως εξής:
«7Β. Ειδικά για τα έτη 2021, 2022 και 2023 απαλλάσσονται:
α) τα ακίνητα, που ευρίσκονται σε περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν αρχής γενομένης την 27η Ιουλίου 2021 και έως τη δημοσίευση της παρούσας και για τις οποίες εκδίδονται πράξεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας, εφόσον οι ιδιοκτήτες τους είναι κάτοχοι Δελτίου Επανελέγχου ή Έκθεσης Αυτοψίας, σύμφωνα με τα οποία το κτίριο έχει χαρακτηριστεί επικίνδυνο ή ακατάλληλο για χρήση, ή Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτηρίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που εκδίδονται έως τις 28.2.2022, εφόσον κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για τα έτη αυτά.
β) Τα αγροτεμάχια, των οποίων οι ιδιοκτήτες είναι κάτοχοι βεβαίωσης καταστροφής από τα κατά τόπους αρμόδια Τμήματα Αγροτικής Ανάπτυξης και Ελέγχων (ΤΑΕΕ) των Αποκεντρωμένων Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Αποκεντρωμένων Δομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, οι οποίες εκδίδονται έως τις 28.2.2022, εφόσον κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για τα έτη αυτά. Τα ΤΑΕΕ εκδίδουν τις ως άνω βεβαιώσεις, αφού λάβουν τα οικεία στοιχεία των αγροτεμαχίων που έχουν εκτιμηθεί ως κατεστραμμένα από τον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων.
Η απαλλαγή χορηγείται με βάση τις αιτήσεις που υποβάλλονται στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr». Εφόσον, μετά τη χορήγηση της απαλλαγής, διαπιστωθεί ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησής της, ο φόρος βεβαιώνεται και καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου της βεβαίωσης μήνα, εντόκως σύμφωνα με το άρθρο 54 Β΄ του ν. 4174/2013 (Α΄256).
Ειδικότερα τα ακίνητα που ευρίσκονται στα διοικητικά όρια των Δήμων Μαντουδίου Λίμνης Αγίας Άννας και Ιστιαίας Αιδηψού της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας απαλλάσσονται για το έτος 2021, εφόσον κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για το έτος αυτό.»
- Έκτακτα και επείγοντα μέτρα για την προστασία των θέσεων εργασίας (άρθρο 17)
Οι επιχειρήσεις εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως κλάδου και επιχειρηματικής δραστηριότητας και ανεξαρτήτως αν υπέστησαν υλικές ζημιές ή όχι στις περιοχές που ανήκουν στα διοικητικά όρια των Δήμων Ιστιαίας Αιδηψού και Μαντουδίου Λίμνης Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, μπορούν να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή όλων των εργαζομένων τους, οι οποίοι είχαν προσληφθεί μέχρι και τη 2α Αυγούστου 2021, κατά ανώτατο χρονικό διάστημα (3) μηνών.
Οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, σύμφωνα με την παρ. 1, είναι δικαιούχοι έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως αποζημίωσης ειδικού σκοπού του δέκατου τρίτου άρθρου της από 14.3.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76), ποσού πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534€) που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημέρες, κατ’ αναλογία των ημερών διάρκειας της αναστολής των συμβάσεων εργασίας τους, καθώς και αναλογίας δώρου Χριστουγέννων. Στους εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή, παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη, υπολογιζόμενη επί του ονομαστικού τους μισθού και αναλογία δώρου Χριστουγέννων.
- Επιδότηση ανεργίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις που καταστράφηκαν (άρθρο 18)
Κατ’ εξαίρεση, οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που καταστράφηκαν ολικά ή μερικά εξαιτίας των φαινομένων του άρθρου πρώτου, και οι οποίοι κατέστησαν εξ αυτού του λόγου άνεργοι, εφόσον δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 4 του ν. 1545/1985 (Α’ 91), δικαιούνται να λάβουν την ελάχιστη διάρκεια της τακτικής επιδότησης ανεργίας των κοινών ανέργων σύμφωνα με την παρ. 1α του άρθρου 6 του ιδίου νόμου.
Κατ’ εξαίρεση, οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που καταστράφηκαν ολικά ή μερικά εξαιτίας των φαινομένων του άρθρου πρώτου, και οι οποίοι κατέστησαν εξ αυτού του λόγου άνεργοι, εφόσον είναι δικαιούχοι τακτικής επιδότησης ανεργίας σύμφωνα με την περ. β της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 1545/1985, δικαιούνται να λάβουν την ελάχιστη διάρκεια της τακτικής επιδότησης ανεργίας των κοινών ανέργων σύμφωνα με την παρ. 1α του άρθρου 6 του ιδίου νόμου.
- Αντικατάσταση καταστραφέντων ειδών περίθαλψης και θεραπευτικών μέσων (άρθρο 19)
Στους πληγέντες που περιέρχονται ή περιήλθαν προσωρινά ή μόνιμα σε κατάσταση απρόβλεπτης έκτακτης ανάγκης επαναχορηγούνται από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας είδη φαρμακευτικής και πρόσθετης περίθαλψης, καθώς και θεραπευτικά μέσα, συμπεριλαμβανομένων των ιατροτεχνολογικών προϊόντων, που έχουν καταστραφεί, ανεξαρτήτως του χρόνου λήψης αυτών και χωρίς συμμετοχή του ασφαλισμένου ή δικαιούχου περίθαλψης (μηδενική συμμετοχή), κατά παρέκκλιση του ισχύοντος Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας του Οργανισμού και των οικείων νομοθετικών διατάξεων. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Οικονομικών προβλέπονται τα αναγκαία δικαιολογητικά, η διαδικασία και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
- Δικαίωμα διορισμού στο Δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο τομέα (άρθρο 20)
Η παρ. 20 του άρθρου 14 του ν. 2266/1994 (Α΄ 218) εφαρμόζεται και επί προσώπων που υπέστησαν σοβαρά εγκαύματα και νοσηλεύτηκαν σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) ή σε Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ) ή για τα οποία προκύπτει ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%) συνεπεία των πυρκαγιών του Ιουλίου/Αυγούστου 2021.
Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατός ο διορισμός τους, για λόγους υγείας, το δικαίωμα διορισμού μεταβιβάζεται στον ή στη σύζυγό τους ή στο πρόσωπο με το οποίο έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή σε ένα τέκνο τους.
Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών ορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, η προθεσμία και η διαδικασία υποβολής τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
================================================================================
Παράταση και αναστολή καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στον Δήμο Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού μέχρι και την 03-02-2022
Δημοσιεύθηκαν οι πρώτες αποφάσεις για τις περιοχές των πυρόπληκτων στην Εύβοια με τις οποίες δίνεται παράταση και αναστολή καταβολής βεβαιωμένων οφειλών έως τις 3.2.2022
- Αναλυτικά η απόφαση Α.1183/2021 προβλέπει :
- Παρατείνονται μέχρι και την 03-02-2022 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και οντοτήτων με κύρια κατοικία ή κύρια εγκατάσταση (έδρα) στον Δήμο Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, που λήγουν ή έληξαν από 03-08-2021 μέχρι και 03-02-2022. Έως την ίδια ημερομηνία και για τις ίδιες οφειλές και πρόσωπα, παρατείνονται και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων/διευκολύνσε-ων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.
- Αναστέλλεται μέχρι και την 03-02-2022 η πληρωμή των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων την 03-08-2021 οφειλών των ανωτέρω προσώπων και οντοτήτων.
- Η απόφαση Α.1184/2021 προβλέπει αναλυτικά :
- Παρατείνονται μέχρι και την 03-02-2022 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./ Ελεγκτικά Κέντρα οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και οντοτήτων με κύρια κατοικία ή κύρια εγκατάσταση (έδρα) στον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, που λήγουν ή έληξαν από 03-08-2021 μέχρι και 03-02-2022. Έως την ίδια ημερομηνία και για τις ίδιες οφειλές και πρόσωπα, παρατείνονται και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων/διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.
- Αναστέλλεται μέχρι και την 03-02-2022 η πληρωμή των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων την 03-08-2021 οφειλών των ανωτέρω προσώπων και οντοτήτων.
Ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών όλων των ταμείων υποχρεωτικής ασφάλισης για τους πυρόπληκτους της Εύβοιας
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Δ.15/Δ760167/12.8.2021 του υπ.Εργασίας με την οποία προβλέπεται η ρύθμιση τρεχουσών και καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, επιχειρήσεων, εργοδοτών ή ασφαλισμένων που έχουν επαγγελματική εγκατάσταση ή δραστηριότητα στους Δήμους Ιστιαίας – Αιδηψού και Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Η ρύθμιση εφαρμόζεται σε επιχειρήσεις, εργοδότες ή ασφαλισμένους που διατηρούν επαγγελματική εγκατάσταση ή ασκούν δραστηριότητα στους Δήμους Ιστι-αίας – Αιδηψού και Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, οι οποίοι επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν εντός του μηνός Αυγούστου 2021, ανεξαρτήτως επέλευσης υλικής ζημιάς ή όχι στις εγκαταστάσεις τους.
Πάσης φύσεως ασφαλιστικές εισφορές, τρέχουσες και καθυστερούμενες, που οφείλονται από τα πρόσωπα του άρθρου 1 προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, ρυθμίζονται ως εξής:
α) Οι καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης μέχρι 31 Ιουλίου 2021, μαζί με τα πρόσθετα τέλη, τόκους και λοιπές προσαυξήσεις της ίδιας ημερομηνίας, κεφαλαιοποιούνται.
β) Αναστέλλεται για έξι (6) μήνες, αρχής γενομένης από την 1η Αυγούστου 2021, η καταβολή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών, περιλαμβανομένων όσων καθίστανται απαιτητές μετά την ημερομηνία αυτή, προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, καθώς και τυχόν δόσεων οφειλής που έχουν προκύψει για μη μισθωτούς από εκκαθαρίσεις ασφαλιστικών εισφορών ή δόσεων από υπαγωγή σε άλλη ρύθμιση καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών, των οποίων η προθεσμία καταβολής λήγει εντός του διαστήματος αναστολής. Κατά το χρονικό διάστημα αναστολής δεν υπολογίζονται πρόσθετα τέλη, τόκοι και λοιπές προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις.
Σε περίπτωση παράλληλης απασχόλησης, η καταβολή τυχόν ασφαλιστικών εισφορών που προσδιορίζονται κατ’ εφαρμογή του άρθρου 36 του ν. 4387/2016 (Α’ 85), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 32 του ν. 4670/2020 (Α’ 43), των οποίων η προθεσμία καταβολής λήγει εντός του ανωτέρω διαστήματος αναστολής, αναστέλλεται σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Σε περίπτωση που σε βάρος των προσώπων του άρθρου 1 καταλογιστούν εισφορές που ανάγονται σε απασχόληση χρονικής περιόδου μέχρι το τέλος του εξαμήνου για το οποίο ισχύει η αναστολή καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών, οι οποίες θα προκύψουν από καταγγελία ή από διαφορές εισφορών κατά τον τακτικό έλεγχο, αναστέλλεται η καταβολή των καταλογισθεισών εισφορών σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Για τις περιπτώσεις αυτές, η αίτηση για υπαγωγή στο διακανονισμό μπορεί να υποβληθεί, μέχρι και το τέλος του μήνα λήξης καταβολής της τελευταίας εκ των δόσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται για κάθε επιχείρηση, εργοδότη ή ασφαλισμένο, με βάση τα προβλεπόμενα από το εδάφιο β της περ. γ του άρθρου 4 του ν. 2556/1997, με την προϋπόθεση καταβολής όλων των απαιτητών δόσεων μετά των αναλογούντων πρόσθετων τελών εκπρόθεσμης καταβολής.
γ) Οι ασφαλιστικές εισφορές των περιπτώσεων α’ και β’ εξοφλούνται, κατ’ επιλογή του οφειλέτη, σε δώδεκα (12) έως και είκοσι τέσσερις (24) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, αρχής γενομένης από την πρώτη του επόμενου μήνα κατά τον οποίο έληξε η ανωτέρω εξάμηνη αναστολή. Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης της ρύθμισης ορίζεται σε πενήντα (50) ευρώ.
- Προκειμένου να τύχουν των ρυθμίσεων της παρούσας, τα πρόσωπα του άρθρου 1 πρέπει να υποβάλλουν στον οικείο ασφαλιστικό οργανισμό σχετική αίτηση. Η αίτηση για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις της παρούσας μπορεί να υποβληθεί εντός του εξαμήνου της αναστολής, ήτοι μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2022
*Δείτε σχετικά για τα βιβλία του Γιώργου Χριστόπουλου: «Για 5η συνεχή χρονιά κυκλοφορούν τα βιβλία μου «ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ Ι και ΙΙ – Φυσικά και Νομικά Πρόσωπα 2021»
* Ο Γιώργος Δ. Χριστόπουλος είναι Φοροτεχνικός – οικονομολόγος με συγγραφική και διδακτική εμπειρία. Εκπρόσωπος τύπου και δημοσίων σχέσεων της ΠΟΦΕΕ, υπεύθυνος της επιστημονικής ομάδας της ΕΦΕΕΑ, φοροτεχνικός σύμβουλος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, επιστημονικός συνεργάτης του Taxheaven, μέλος της «mental Group Γ. Χριστόπουλος και Συνεργάτες», τ. καθηγητής ΤΕΙ.
e-mail: g.christopoulos@mental.gr